logo
small logo
small logo

KUNDEPROSJEKT

Fra grønnsaksdisk til digital handel

Germann Vervik Eftf. AS har levert frukt, grønnsaker, egg og fjørfe til storhusholdning siden 1950-tallet. Med base i Sandnes og slagordet “Vi bor jo midt i matfatet!” er selskapet kjent for kvalitet, fleksibilitet og raske leveranser. En restaurantkunde kan bestille ved midnatt – og likevel få ferske råvarer neste morgen.


For å møte nye krav til effektivitet og kundeservice, trengte de en moderne digital løsning som kunne koble kundene tettere på verdikjeden. De fikk korte frister på seg sensommeren 2022.

Duggfrisk salat ligger på bord

Utfordringen

Ny ERP og behov for digitale salgskanaler


Germann Vervik byttet ERP-system til Visma.net i 2022, og i sammenheng med dette hadde de krav på seg til å kunne tilby digitale salgskanaler. Nettbutikk og EDI (elektronisk dokumentutveksling).


Løsningene skulle håndtere store bestillingsvolumer, korte leveringsfrister og gi sømløs integrasjon mot logistikken. En nøkkel til suksess ble Ellen M. Stokka, som fulgte prosjektet tett fra kundesiden, tok ansvar for at grunndata var tilrettelagt på korrekt måte i ERP, og bidro til smidig kommunikasjon mellom partene.


Vi opplevde prosessen som effektiv og ryddig. Våre kunder fikk raskt en stabil bestillingsløsning, og vi fikk en mer effektiv hverdag – Ellen M. Stokka, Germann Vervik Eftf. AS

Løsningen

EDI med flere aktørerer og netthandel B2B med bizCommerce - alt integrert med Visma.net via eSENTRAL Cloud


IntegrasjonsPartner leverte netthandelsplattformen bizCommerce og eSENTRAL Cloud. eSENTRAL Cloud håndterer integrasjonene mellom Visma.net og nettbutikken, og EDI mellom Germann Vervik og deres største kunder. (EDI = elektronisk utveksling av dokumenter som ordre, ordrebekreftelse og faktura).


Flere kommuner i Rogaland, Fylkeskommunen og Servicegrossistene er noen av kundene som nyter godt av Germann Verviks satsing på effektiv dokument- og vareflyt. Sistnevnte har stor kompleksitet med flere GLN (Global Location Number) pr. kunde, crossdock etc. Høsten 2025 migrerte Germann Vervik over til nyeste versjon av bizCommerce, og er strålende fornøyd med resultatet. Nettbutikken responderer enda raskere og har et grensesnitt som er enkelt og intuitivt.


German-Vervik_frukt-og-gront.jpeg

Resultatet er en programvareløsning som:

  • Gir enkel og brukervennlig bestilling for storkunder.

  • Har full integrasjon med Visma.net ERP.

  • Automatiserer samhandlingen mellom netthandel, ERP og logistikk.

  • Kan videreutvikles i takt med nye behov.


Det viktigste var å gi kundene en enkel bestillingsprosess – og det har vi fått til. – Ellen M. Stokka, Germann Vervik Eftf. AS

Også fra leverandørsiden ble samarbeidet trukket frem som en nøkkel til suksess.

Samarbeidet med Germann Vervik har vært preget av åpen og positiv dialog og en tydelig felles forståelse av målene for prosjektet. Det gjorde at vi kunne levere en løsning som svarte på behovene, og samtidig skape en smidig prosess for begge parter. – Silje Thunæs, IntegrasjonsPartner

Resultatet

En digital handelsplattform som leverer

Vi er svært fornøyde med samarbeidet. Implementeringsprosjektet gikk smertefritt og løsningen fungerer som ønsket. I tillegg fungerer support og samhandlingen i hverdagen utmerket! Kjapp responstid og god hjelp når det er nødvendig. Tilgang til eSENTRAL og administrasjonsverktøyet i nettbutikken er gull verdt for oss, der kan vi løse enkle ting selv uten å belaste support. – Ellen M. Stokka, Germann Vervik Eftf. AS

Fakta om prosjektet

  • Kunde: Germann Vervik Eftf. AS

  • Kontaktperson: Ellen M. Stokka

  • Bransje: Storhusholdning og grossist

  • Løsning: bizCommerce B2B og eSENTRAL Cloud

  • Integrasjoner: Visma.net ERP

  • Lansering: Ulike løsninger fra sensommer 2022 til høsten 2025